اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

شناسایی پتانسیل‌ها و آسیب‌های موجود در قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

  • کد خبر: ۱۹۲۲۳۸
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
شناسایی پتانسیل‌ها و آسیب‌های موجود در قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها
شهردار مشهدمقدس گفت: پتانسیل‌ها و آسیب‌های موجود در قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تاکنون مغفول مانده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در افتتاحیه هفتاد و هشتمین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد با محکوم کردن جنایات رژیم منحوس صهیونیستی و آرزوی پیروزی برای جبهه مقاومت افزود: معتقدیم حوزه مالی و اقتصادی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های شهرداری‌های کشور است.

وی بابیان اینکه حوزه شهرسازی و معماری نیز در شهرداری‌ها نقش ویژه‌ای در بحث درآمدی دارد اظهار کرد: اما دراین میان حوزه مالی و اقتصادی نقش مغز متفکر مباحث مالی رادارند و انسجام‌بخشی، شفافیت مالی و ... که بسیار مهم است بر عهده این دو حوزه است.

شهردار مشهدمقدس اضافه کرد: در بحث قانون درآمد‌های پایدار که مصوب و ابلاغ‌شده است شاید پتانسیل‌های وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده که کمیسیون مالی و اقتصادی مجمع کلان‌شهر‌ها باید این پتانسیل‌ها را در کمیته‌های خود رصد و شناسایی کرده و عملیاتی کند.

قلندرشریف با اشاره به اینکه بعد از جدا شدن درآمد‌های شهرداری‌ها از دولت در دهه ۷۰ و پس از حدود سه دوره پیگیری بالاخره قانونی برای کسب درآمد‌های پایدار به تصویب رسیده است خاطرنشان کرد: شاید پتانسیل‌هایی دراین قانون وجود دارد که هنوز کامل شناسایی نشده باشد، اما درمجموع این قانون اختیارات شورای‌های اسلامی شهر و شهرداری‌ها را کاهش داد و محدودیت‌هایی را در حوزه‌های درآمدی ایجاد کرد که این موضوع نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این نگرانی‌ها شاید این قانون نیاز به اصلاحاتی داشته باشد که کمیسیون مالی و اقتصادی مجمع کلان‌شهر‌ها باید موارد را از طریق معاونت‌های مالی و اقتصادی شهرداری‌ها و کمیته‌های کمیسیون شناسایی، آسیب‌شناسی و برای رفع آن پیشنهادات خود را ارائه دهند.

شهردار مشهدمقدس بابیان اینکه شناسایی آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در قانون درآمد‌های پایدار یک بخش از مسئله است اظهار کرد: این موضوع بخشی دیگری هم دارد و آن پتانسیل‌های موجود در قانون درآمد‌های پایداراست که تاکنون مغفول مانده است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

قلندرشریف در ادامه گفت: در حوزه مباحث اقتصادی یکی از نقاط نجاتی که در قانون درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها وجود دارد بحث سرمایه‌گذاری است که می‌تواند منابع مالی مناسبی را برای شهردار‌ها ایجاد کند.

وی افزود: اما متأسفانه در همین قانون محدودیت‌هایی برای انتخاب سرمایه‌گذاران ایجادشده است که این موضوع نیز نیاز به اصلاح دارد.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه مگر می‌شود سرمایه‌گذار را از طریق مناقصه انتخاب کرد گفت: سرمایه‌گذاری که برای یک پروژه اعلام آمادگی می‌کند برای آن برنامه دارد و نباید با برگزاری جلسات مختلف، زمان‌بر و غیرمنطقی سرمایه‌گذار را درگیر روند‌های پیچیده، اداری و کارشناسی نشده کنیم.

قلندرشریف اضافه کرد: اگر حوزه اقتصادی و مالی شهرداری‌ها بخواهند درگیر چنین روندی برای جذب سرمایه‌گذار بشوند قطعاً دچار مشکل خواهند شد، البته شهرداری مشهد با همکاری دستگاه‌های نظارتی کار‌هایی دراین زمینه انجام داده است، اما به‌هرحال این مسئله باید حل شود.

وی ادامه داد: درمجموع نشست‌های کمیسیون مالی و اقتصادی مجمع کلان‌شهر‌های کشور باید جلساتی جهت همفکری، تعامل، هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی جهت رفع مشکلات شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری کلان‌شهر‌ها باشد، زیرا شهرداری‌های سایر شهر‌ها به اقدامات کلان‌شهر‌ها نگاه می‌کنند که چه اتفاقاتی در حوزه‌های درآمدی، سرمایه‌گذاری و اقتصادی برای آن‌ها افتاده و ایده‌هایشان را از کلان‌شهر‌ها می‌گیرند.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه تاکنون پیگیری‌های متعددی که طی سالیان گذشته در خصوص بحث مدیریت واحد شهری انجام‌شده به نتیجه نرسیده است گفت: آخرین مورد پیگیری هم مربوط به هفته گذشته بود که متأسفانه در مجلس با مخالفت نماینده دولت و نمایندگان مجلس بحث مدیریت یکپارچه شهری که در کمیسیون تلفیق برای برنامه هفتم توسعه درنظرگرفته شده بود حذف شد. این در حالی است که مدیریت یکپارچه شهری برای پیشبرد مناسب کار‌ها امری الزام‌آور است.

قلندر افزود: هرچند از زمانی که شورا‌های اسلامی شهر تشکیل‌شده باوجود همه مشکلات در حوزه خدمات‌رسانی، اجرای پروژه‌های مختلف شهری در جلب رضایت مردم تأثیرگذار بوده است. اما با این حال به مدیریت یکپارچه شهری نیاز داریم.

وی اضافه کرد: البته در شهر‌ها با تعاملات محلی که وجود دارد به‌نوعی این مدیریت یکپارچه هست، اما این نگرانی وجود دارد که با قانونی ناقص و ابتر وظایفی دیگری به دوش شهرداری‌ها گذاشته‌شده و وبال گردن شهرداری‌ها شود بدون اینکه مدیریت واحد شهری که مدنظر است محقق شود، لذا این موضوع نیز از سوی کمیسیون مالی و اقتصادی مجمع کلان‌شهر‌های کشور باید موردتوجه قرارگرفته و پیگیری شود.

شهردار مشهدمقدس در ادامه گفت: درمجموع باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که شهرداری‌ها ویترین نظام جمهوری اسلامی هستند و اقدامات آن‌ها بر جلب رضایت مردم تأثیر بسیار زیادی دارد. بر همین اساس باید به‌صورت ویژه به مردم خدمت‌رسانی و رضایت آن‌ها را افزایش دهیم و به این نکته توجه داشته باشیم که خدمات‌رسانی مناسب در افزایش رضایت مردم و مشارکت بیشتر آن‌ها در انتخابات تأثیر مستقیمی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->